Wednesday, July 25, 2012

Betulkah Cinta?


Adakah kita berada dalam landasan cinta islamik yang sebenarnya?

Seorang akhi menghantar SMS berisi Tazkirah of the Day kepada seorang ukhti dan tersenyum-senyum mereka berdua dalam cinta jarak jauh yang dipisahkan oleh syariat. Sesekali SMS atau miscall ditujukan padajam 4.30 pagi, memberikan Friendly Reminder agar si ukhti bangun daripada tidur yang lena, membasahkan wajah dengan wuduk dan membawa muka itu sujud pada ilahi ketika dunia sedang alpa dalam mimpi dan tidur yang indah.

Mereka lupa bahawa mereka juga sedang bermimpi dan tidur dalam jaga. Dalam pelukan ‘akhi syaitan’! Cinta adalah pada membuktikan bahawa cinta merupakan terjemahan akidah, pandangan hidup dan sistem nilai seseorang. Tiga komponen itu juga merupakan sisi manusia yang diserang oleh Dajjal (Sayyid Qutb; Tafsir Surah alKahf) di dalam Fi Zilalil Quran. Justeru, proses menterjemahkan akidah kepada cinta dan rumahtangga turut mengalami fitnah Dajjal.



Kita sama seperti kisah Abdullah b. Abu Bakar

Anak kepada Abu Bakar al Siddiq iaitu Abdullah mengahwini seorang gadis perawan yang serba lengkap kelebihan dirinya iaitu Atiqah bt. Zaid. Namun, perkahwinan mereka teruji apabila Abdullah yang terlalu mencintai Atiqah tercuai daripada pelbagai tanggungjawab hingga mengabaikan solat dan kesemuanya ini mengecewakan Abu Bakar sebagai bapa. Beliau bertegas memberikan nasihat yang telah menyebabkan Abdullah terpaksa menceraikan Atiqah kerana cinta mereka sudah menjadi FITNAH.

Penceraian yang berlaku kerana cinta yang terlebih dos. Cinta yang membingungkan. cintaAbdullah dan Atiqah hanya terjali semula dalam sebuah perkahwinan selepas diislahkan oleh baginda Rasulullah s.a.w, umum harganya sebuah penceraian. Kes ini amat terpencil.


Perkahwinan dan Minda Sedar.

Perkahwinan dan rumahtangga perlu didatangi dengan minda sedar. Minda yang jelas tentang erti sebuah perkahwinan yang lebih daripadasekadar rasa cinta, kemahuan seorang lelaki kepada seorang wanita dan sebaliknya.

Nikah datang dengan tuntutan supaya mengendalikan output perkahwinan, bermula daripada persefahaman dan kerjasama, pengurusan hubungan dua keluarga dalam dimensi mertua dan ipar, anak yang bayi kemudian kanak-kanak, remaja dan seterusnya dewasa, pengurusan kewangan, kesihatan, tekanan kerjaya dan keluarga yang semua itu perlu didatangi dengan minda sedar, bukan gedik.

Bagi saya, tidaklah menjadi suatu yang membanggakan jika SMS atau kata-kata bunga yang hakikatnya di atas angin, malah tidak pula terpraktik melalui perbuatannya. Sedang jika dia benar-benar mencintai dan meletakkan Allah nombor satu di dalam dadanya.

Jika itu benar dengan meletakkan Allah betul-betul dihadapannya, maka tidak mungkin unsure-unsur manusia dapat mengatasi rasa cinta kepada Allah, malah jika sebaliknya mengundang pula kepada sebuah kebencian.

Nasihat saya, tolong berpijak di bumi yang nyata, jangan seronok terasa indah terapung dek berkhayal dan berangan.

Moga bermanfaat. Wasaalam.


Tuesday, March 08, 2011

when u ask me for love.

تعصي الإله وأنت تظهر حبه * هذا محال في القياس بديع
لو كان حبك صادقاً لأطعته * إن المحبّ لمن يحب مطيع
في كل يوم يبتديك بنعمة * منه وأنت لشكر ذاك مضيع
Engkau berbuat maksiat kepada Allah dan engkau mengatakan engkau cintakan Allah...mustahil,mustahillah perkara tersebut untuk dibuat pertimbangan...jika kecintaanmu itu ikhlas dan benar maka pastilah engkau akan mentaatiNya,kerana yang mencintai itu pastilah akan mencintai orang yang baik dan taat.pada setiap hari engkau mendapat nikmat dariNya,dan engkau pula hanyalah mensia-siakan nikmat Allah itu dengan tidak bersyukur kepadaNya...



Saturday, February 19, 2011

belajar dan terus belajar


العلم صيد والكتابة قيده* قيّد صيودك بالحبال الواثقة
فمن الحماقة أن تصيد غزالةً* وتتركها بين الخلائق طالقة

Ilmu itu ibarat binatang buruan dan menulis ilmu di atas kertas pula adalah seperti senjata buruan. Maka tambatlah binatang buruanmu itu dengan tali yang kuat dan tersangatlah bodohnya jika engkau memburu seekor rsa lalu engkau membiarkannya terlepas begitu sahaja tidak ditambat.

**belajar dan terus belajar. Semangat!!!


Saturday, January 15, 2011

mari mengenang as Syahid Imam Hasan al Banna

Syair yang syahdu dan mengharukan dari Dr.Yusuf Al-Qaradhawi yang mengenang pemergian As-Syahid Al-Imam Hasan Al-Banna. Makna yang sungguh mendalam...


video


Monday, October 18, 2010

Lets begin!! Say hi to the new world.

Tinggal beberapa hari lagi semester baru akan dibuka. Kata-kata tajuk ini bukanlah membawa maksud new world sepertimana yang kita semua ketahui sebelum ini disini dan sini, tetapi aku maksudkan semester baru yang akan datang. Alhamdulillah, aku mulakan seminggu awal dengan berpuasa sunat isnin-khamis dulu. Cuba menghidupkan malam dengan solat-solat sunat. Berharap agar redha Allah dan keberkatannya datang bertandang dan tetap. Berharap agar semester baru ini lebih menghasilkan cerah. Doakan aku.

Wednesday, September 22, 2010

Lelaki vs Amanah = Tanggungjawab, bagaimana kita mengendalikannya.



Salam 1 Malaysia. Entry kali ni bukanlah disengajakan. Cumanya sejak akhir ini perasaan agak kuat untuk terus mencari jawapan kepada persoalan2 yg seringkali terjadi dalam kehidupan seharian.

Sebagai seorang anak baik lelaki mahupun perempuan, sudah pastinya mereka menggalas pelbagai tanggungjawab yang Allah swt amanahkan, dan tiap satu baginya ada disediakan bahagian kelebihan dan kekurangan masing2. Segala qada’ dan qadar atas bumi ini tidaklah dijadikan Allah dengan sia2.

Allah SWT berfirman di dalam Surat An-Nisa Ayat 32:

Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebagian dari kamu melebihi sebagian yang lain. Untuk para lelaki ada bahagian atas yang mereka usahakan, (begitupun) untuk para perempuan ada pula bahagian atas yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Seorang anak lelaki wajib bertanggungjawab ke atas ibu dan bapanya yang telah tua dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya itu maka dosa baginya terutama anak lelaki yang paling tua. Manakala anak perempuan tidak pula mempunyai tanggungjawab itu, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.

Walaubagaimana pun ia telah memiliki keluarganya sendiri tetapi tanggungjawab kepada kedua ibu bapanya tidak boleh diabaikan kerana ia masih terikat dengan tanggungjawab tersebut sampailah mati.

Dalam Hadith Sahih Bukhari, seorang lelaki bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. maksudnya :

“Siapakah yang perlu kita hormati dan kasihi selepas Allah dan Nabi?”

Jawab Nabi “Ibu kamu”

“Selepas itu?”-

“Ibu kamu”

“Selepas itu?”-

“Ibu kamu”

Kali ke 4 lelaki itu bertanya, “Selepas itu?”

Jawab Nabi “Ayah kamu”


Lihatlah betapa tingginya nilai ibu di dalam Islam. Seorang ibu tidak ada apa cara sekalipun dapat kita membalasnya. Seorang lelaki datang kepada Sayyidian Umar al-Khattab r.a dan berkata, "Saya telah mendokong ibu saya sepanjang tawaf dan haji, sudahkah saya dapat membalas jasa ibu." Jawab Umar r.a., " Kamu belum dapat membalas jasa ibumu walaupun setitis air mata ibumu semasa melahirkanmu."

Hadis di atas menjelaskan selepas Allah dan Rasul-Nya, orang yang perlu dihormati dan dikasihi adalah ibu dan bapa. Bukan setakat menghormati dan mengasihi mereka tetapi segala keperluan hidup ,keselamatan, kebajikan, dan hak-hak mereka perlulah di penuhi sekadar kemampuan si anak tadi.

Menurut Al Qurthubi, derhaka kepada kedua orang tua ialah menyalahi perintah keduanya, sebagaimana bakti keduanya bererti mematuhi perintah mereka berdua. Berdasarkan ini jika keduanya atau salah seorang dari mereka menyuruh anaknya, maka anaknya wajib mentaatinya, jika perintah itu bukan maksiat. Meskipun pada asalnya perintah itu termasuk jenis mubah, begitu pula bila termasuk jenis mandub (sunat).

Kita yakin bahawa hanya orang yang benar-benar beriman sahaja yang mampu memikul amanah ini. Iman yang sempurna akan mendorong kita melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. Oleh itu, seseorang yang tidak menyempurnakan tanggungjawabnya dalam memelihara hak, bererti tidak sempurna iman mereka.

Mengutamakan kepentingan duniawi berbanding perkara yang boleh dilakukan utk keutamaan di akhirat kelak. Material diakhirat bukan sekadar pahala sembahyang, puasa, zakat, bahkan lebih drp itu. Seringkali kita terlepas pandang dlm perkara2 kecil seperti membantu ibu sebagai contohnya. Tanggungjawab seorang lelaki terhadap ibunya tetap akan berterusan sampai dia mati walau apa alasan sekalipun.

Isteri pula perlu faham bahawa redha Allah bergantung kepada redha suami tetapi bagi anak lelaki redha Allah bergantung pada redha ibu bapa.


Saya bukan hakim, dan saya tidak punya kuasa istimewa untuk mengetahui hati mereka. Reaksi terhadap apa yg sy tulis ini pun tidak akan saya gunakan untuk menghukum sesiapa. Allah jugalah sebaik-baik saksi, dan saya hanya manusia yang berusaha dan bermuhasabah diri setiap hari. Semoga Allah redha. Amiinnn.

Thursday, September 09, 2010

Kita sudah moden!! Ini yang kita mahukan!



Sekali imbas dengar cam best. Sekali imbas tengok pon cam best. WowW!! Perempuan seksi! Tapi dengar betul2 lirik dia memang suck!! Inilah antara lagu yang menjadi kegilaan remaja/belia/ generasi kini. Hebat bukan?

Ini bukanlah masalah org2 di Malaysia dan juga bukanlah masyarakat islam di Malaysia ni suke2 je nak jatuhkan penyanyi2 baru, tapi kita bercakap tentang Islam dan melayu. Kita hidup dlm negara Islam sekular dan rakyatnya majoriti melayu. Adakah kita patut ketepikan Islam atau sekurang-kurangnya kemelayuan untuk bergelar hebat?

Dlm islam ade digariskan syarat2 dlm bermuzik dan menyanyi. Untuk waktu sekarang, contohi Kelantan dalam soal berhibur. Program Jom Heboh mereka asingkan antara lelaki dan perempuan. Cara ini boleh dijadikan contoh dan mengelakkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Dalam video klip ini, huh! YES ini haram pastinya. Yes the song is hot, the singer.. but yes the neraka juga panas..dan ianya lagi Maha panas. Kalaulah sudi pilihlah antara dua tu.

Dunia mengatakan sesuatu perlukan perubahan untuk menjadi yang lebih baik tetapi harus diingat, tidak semua bende perlukan perubahan dan sebagai org islam bukan begini gayanye untuk menunjukkan bahawa kita sudah moden. Itu kenyataan.

Dan apalah nak dikatakan moden itu jika agama dan identiti maruah itu sendiri tergadai?

Artis pulak bukan ikon. Bukanlah ikon yang wajar untuk kita contohi. Hiburan sekarang ini memang agak membimbangkan, kerana dunia artis itu sendiri penuh dengan keburukan dari kebaikan dan lebih kepada keseronokan dan kelalaian. Tidak perlulah saya nyatakan di sini. Kalian dapat lihatnya di mana2 sahaja media.

Saya sebenarnya sangat kecewa dengan apa yang dikatakan dengan“ standardization” dan seriusly kita sebenarnya kehilangan identiti kita sendiri. Dan itu bukanlah sesuatu yang boleh kita banggakan, apetah lagi sebagai seorg melayu yang Islam.

Dalam hadis ke 5 dari 40 Hadis Tentang Peristiwa Akhir Zaman:

Daripada Abu Sa’id Al-Khudri ra. berkata, bahawasanya Rasullah SAW bersabda: “Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya, “Ya Rasullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?” Nabi menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka”.

Dalam hal lain, cantik sahaja tidak mencukupi jika agama ditapak-kaki-kan. Dan untuk pengetahuan kalian, apalah yang ada pada bangsa, atau nama sesuatu negara itu jika kelak murka Allah yang datang bertandang.


Ya Allah! Selamatkanlah kami daripada mereka. Amiinnn..