Monday, April 16, 2007

Love is Cinta


Segala puji bagi Allah, yang jikalau seluruh pohon di atas muka bumi ini dijadikan pena dan lautan dijadikan tinta untuk menulis ilmu Allah, maka tiada akan habis ilmu Allah. Maafkan aku Ya Allah kerana menulis 'benda' ini. Ampunkan aku.

Bismillahirrahmanirrahim.
Pada semua sahabat yang kukasihi… Cintailah kalian pada pemberi nikmat, dan janganlah kalian menyintai pada nikmat yang diberikanNya. Amiinn.

Cinta. Soal cinta ini tidak akan pernah habis kalau hendak diungkapkan. Perkara cinta ini kehidupan. Yang mana seperti asam, garam, gula dan kopi. Jikalau tiada, ia seperti tawar, tidak bermakna, kosong. Kita akan sentiasa berlegar di antaranya. Tiada pengecualian.

Suka aku berkongsi dengan kalian dari banyak-banyak pembacaanku dalam soal ini. Sedikit petikan yang aku ambil :

Golongan lain berkata, “Al-Isyqu ialah kepasrahan dan ketundukan kepada orang yang dicintai. Al-Wajdu adalah cinta yang tenang, sedangkan al-Hawa adalah hasrat kepada sesuatu lalu mengikutinya. Al-Hubbu (cinta) meliputi tiga macam istilah ini.”

Al-Ma’mun pernah bertanya kepada Yahya bin Aktsam, “Apakah cinta buta itu?”

Yahya menjawab, “Bayang-bayang keindahan yang melintas dalam diri seseorang, lalu hatinya tunduk kepadanya dan rela berkorban kerananya.”

Tsumamah bin Asyras menyampuk, “Diamlah wahai Yahya. Engkau memberi jawapan dalam masalah penceraian atau orang sedang ihram yang berburu kijang. Ini adalah masalah kami.”

Al-Ma’mun berkata, “Katakanlah wahai Tsumamah!”
Tsumamah berkata, “Cinta buta adalah teman duduk yang menyenangkan, pendamping yang lemah lembut, pemegang kekuasaan yang langkah kakinya gemulai, pandangannya redup, menguasai badan dan jiwa, hati dan perasaan, akal dan fikiran. Kekuatannya mampu menutupi pandangan dan membutakan hati.”

Al-Ma’mun berkata, “Tepat sekali jawapanmu wahai Tsumamah.” Seraya memberinya hadiah seribu dinar.

Al-Ashma’y pernah bertanya kepada seorang A’raby tentang cinta buta. Maka orang itu menjawab, “Demi Allah, itu sulit dilihat dan dipandang. Cinta itu tersembunyi di dalam dada seperti percikan api yang tersembunyi di bilik. Jika diterangi ia bersembunyi dan jika dibiarkan ia menepi.”

Sebahagian orang berkata, “Cinta buta termasuk gila, dan gila adalah seni. Bererti cinta buta termasuk seni gila.” Hal ini berdasarkan kepada perkataan Qais,

“Kau gila kerana orang yang kau cinta
memang cinta buta lebih parah dari gila
orang tidak bisa sedar kerana cinta buta
sedang orang gila bisa terkapar tak berdaya.”

Jadi di manakah seharusnya cinta itu diletakkan. Samada kita yang buta kerana cinta gila atau memang sifat cinta itu yang semulajadi buta lagi menggila.


~huda, 14 April 2007, 21.46pm, Sri Putra City, Mahkota Hill~

[mood : heart murmur]

0 comments: