Thursday, September 09, 2010

Kita sudah moden!! Ini yang kita mahukan!



Sekali imbas dengar cam best. Sekali imbas tengok pon cam best. WowW!! Perempuan seksi! Tapi dengar betul2 lirik dia memang suck!! Inilah antara lagu yang menjadi kegilaan remaja/belia/ generasi kini. Hebat bukan?

Ini bukanlah masalah org2 di Malaysia dan juga bukanlah masyarakat islam di Malaysia ni suke2 je nak jatuhkan penyanyi2 baru, tapi kita bercakap tentang Islam dan melayu. Kita hidup dlm negara Islam sekular dan rakyatnya majoriti melayu. Adakah kita patut ketepikan Islam atau sekurang-kurangnya kemelayuan untuk bergelar hebat?

Dlm islam ade digariskan syarat2 dlm bermuzik dan menyanyi. Untuk waktu sekarang, contohi Kelantan dalam soal berhibur. Program Jom Heboh mereka asingkan antara lelaki dan perempuan. Cara ini boleh dijadikan contoh dan mengelakkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Dalam video klip ini, huh! YES ini haram pastinya. Yes the song is hot, the singer.. but yes the neraka juga panas..dan ianya lagi Maha panas. Kalaulah sudi pilihlah antara dua tu.

Dunia mengatakan sesuatu perlukan perubahan untuk menjadi yang lebih baik tetapi harus diingat, tidak semua bende perlukan perubahan dan sebagai org islam bukan begini gayanye untuk menunjukkan bahawa kita sudah moden. Itu kenyataan.

Dan apalah nak dikatakan moden itu jika agama dan identiti maruah itu sendiri tergadai?

Artis pulak bukan ikon. Bukanlah ikon yang wajar untuk kita contohi. Hiburan sekarang ini memang agak membimbangkan, kerana dunia artis itu sendiri penuh dengan keburukan dari kebaikan dan lebih kepada keseronokan dan kelalaian. Tidak perlulah saya nyatakan di sini. Kalian dapat lihatnya di mana2 sahaja media.

Saya sebenarnya sangat kecewa dengan apa yang dikatakan dengan“ standardization” dan seriusly kita sebenarnya kehilangan identiti kita sendiri. Dan itu bukanlah sesuatu yang boleh kita banggakan, apetah lagi sebagai seorg melayu yang Islam.

Dalam hadis ke 5 dari 40 Hadis Tentang Peristiwa Akhir Zaman:

Daripada Abu Sa’id Al-Khudri ra. berkata, bahawasanya Rasullah SAW bersabda: “Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya, “Ya Rasullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?” Nabi menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka”.

Dalam hal lain, cantik sahaja tidak mencukupi jika agama ditapak-kaki-kan. Dan untuk pengetahuan kalian, apalah yang ada pada bangsa, atau nama sesuatu negara itu jika kelak murka Allah yang datang bertandang.


Ya Allah! Selamatkanlah kami daripada mereka. Amiinnn..

0 comments: