Tuesday, April 07, 2009

Gara-gara gelojoh

Suatu hari al-Jundi masuk ke suatu bilik mandi awam dengan hanya memakai kain mandi. Kebetulan di situ ada seorang lelaki hitam sedang menunduk-nunduk membasuh sesuatu. Tanpa berfikir panjang, al-Jundi lalu mendesak orang hitam itu dengan kasar. Maka dia pun berpindah ke tempat lain dan tempatnya diambil alih oleh al-Jundi. Tidak cukup dengan itu, al-Jundi merampas pula gayung yang dipegang oleh orang itu dan menyusruhnya agar mencedokkan air.

“Hai orang hitam! Tolong tuangkan air ke badan saya.” Pinta al-Jundi kepada orang yang tidak dipastikannya itu.

Orang itu tidak membantah, malah dengan suka hati dia mencedokkan air dan dituangkannya ke badan al-Jundi berulangkali. Maka seronoklah al-Jundi kerana ada yang memandikannya, sama seperti budak-bdak kecil.



Sebentar kemudian, datang lagi seseorang ke tempat mandi awam itu. Dia mengenali kedua-dua orang yang telah lebih dahulu ada di situ. Apabila terlihat apa yang berlaku, orang yang baru datang itu berteriak serta-merta: “Wahai al-Jundi! Celaka engkau. Mengapa engkau memperkhadamkan anak Fatimah binti Rasulullah?”

“Hah?” Kata al-Jundi terkejut.

Apabila dia berpaling, ternyata orang hitam yang diperlakukannya dengan gelojoh sejak tadi itu adalah Ali Ridha al-Kadhim bin Jaafar Sadiq, keturunan Rasulullah s.a.w.

Al-Jundi segera meminta maaf sambil mencium kaki Ali Ridha sambil menyatakan penyesalannya.

“Maafkan saya, jangan kutuk saya. Saya terlalu gelojoh telah menyuruh tuan menuangkan air ke kepala saya.” Kata al-Jundi.

Ali Ridha sebagai salah seorang cucu Rasulullah s.a.w dan ulama besar, sedikit pun beliau tidak marah terhadap perlakuan al-Jundi itu.

“Mengapa engkau mesti bersedih? Aku tidak menganggapmu bersalah kerana apa yang kamu lakukan itu mendatangkan pahala bagiku.” kata Ali Ridha.

Untuk menghiburkan hati al-Jundi, Ali Ridha bersyair:

Aku tidak menggap dosa
Dan tidak berdosa
Orang yang memanggilku:
“Wahai orang hitam! atau “Wahai si hamba!”
Yang berdosa adalah orang yang menganiaya diriku
Kerana perbuatan itu tidak terpuji.

0 comments: