Tuesday, June 09, 2009

Penatnya lain... suatu kehilangan (I)

Menjalani hari-hari bekerja memang meletihkan. Baru sekarang saya dapat rasakan, setelah hampir 7 bulan bergelar pekerja. Jauh beza keadaannya jika hendak dibandingkan dengan saya dahulu semasa belajar. Penatnya lain.




Kalau dulu semasa belajar hanya penat badan ke kelas, menghadiri seminar-seminar atau perjumpaan dan letih otak berfikir tentang study, sesekali ada juga masa berjumpa kawan-kawan lama, bermain-main, lepak-lepak dan ada juga masa senggang untuk menyelit-nyelit. Tetapi kini, melakukan semua perkara itu bagaikan tiada langsung. Saya cuba juga untuk meluangkan mana yang termampu, tetapi masa seperti sangat singkat. Tidak sempat untuk berbuat apa-apa, sekejap sahaja sudah akhir bulan, sudah masuk bulan ini, dan ini. Sekejap sahaja sudah malam, dan hari saya habiskan hanya duduk di meja bekerja. Malam hanyalah untuk rehat dan tidur, bersedia pula mental dan fizikal untuk pagi esoknya. Kadang-kadang saya terpaksa ‘curi-curi waktu’ menggunakan masa rehat diri sendiri untuk memenuhi perkara lain. Dan saya bersiap sedialah untuk ngantuk dan tidak bermaya di tempat kerja esoknya.


Adakala masanya saya outstation kerja ke tempat lain, atau mendapat tugas luar dalam 2-3 hari, fuhh, mengenangkan betapa penatnya dalam satu hari itu telah membuatkan saya terlalu letih sehinggakan tidak boleh tidur pada malam tersebut. Betapa saya fikirkan, mungkin inilah perasaan dan keadaan ibubapa saya dan orang yang bekerja. Ini belum memikirkan tentang komitmen lain seperti bayar bil telefon, sewa rumah, kereta, dan keperluan lainnya. Saya dapat rasakan beratnya menggalas tanggungjawab ini. Semoga Allah memudahkan segala urusan saya pada masa hadapan.


Yang benarnya saya ingin katakan ini setelah puas memuhasabah diri memikirkan perkara yang berpusing-pusing berserabut di kepala saya. Melihat kembali diri saya dahulu dengan sekarang. Apakah yang saya cari sebenarnya di kehidupan ini? Kemewahan? Keseronokan? Duit? Kebebasan? Nyata diri dan hati perasaan saya tidak senang dengan semua yang saya nyatakan tadi. Sepertinya ada sesuatu yang hilang. Terasa dan terkesan sangat dalam tindak kehidupan saya kini. Pasangan hidup? Tidak.... jauh sekali. Maka,


Pimpin aku Ya Allah menjalani hidup ini



0 comments: