Monday, July 20, 2009

Israk dan Mikraj –satu penghijrahan.


“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid al-Haram (di Makkah) ke Masjid al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.“

(surah al-Isra' ayat 1)

Mengingati peristiwa paling penting dalam sejarah umat Islam –Israk wal Mikraj banyak memberikan inspirasi paling berguna kepada umat Muhammad s.a.w. Israknya Rasulullah dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestin membawa seribu satu perasaan yang tidak terbendungkan oleh baginda Rasulullah. Kemudian di-Mikrajkan pula merentasi tujuh lapis langit hingga ke Sidratul Muntaha dan ke Mustawa. Semua ini berlaku atas izin Allah s.w.t dalam satu malam sahaja.

Baginda ketika itu tidak punya siapa-siapa di sisinya sebagai penguat semangat setelah kewafatan isterinya Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib. Keseorangan melalui saat-saat getir, kesusahan dan cercaan dalam dakwah terhadap bangsanya sendiri –kaum Musyrikin Jahiliyyah yang tetap tegar dengan fahaman nenek moyang mereka. Ternyata semua kejadian itu tidak sia-sia apabila belas dan kasih sayang Allah datang menjemput baginda dengan anugerah penuh agung iaitu wahyu yang diturunkan terus kepada baginda.

Salah satunya yang menjadi polemik dalam wahyu ini adalah ibadah solat yang disyariatkan merupakan titik tolak permulaan kehidupan seseorang manusia. Memandang ringan ibadah solat ini ibarat mengundang murka dari Allah s.w.t. Kerana di situlah (Solat) segala jiwa yang kosong keresahan, kebuntuan, masalah berat yang tidak tertanggungkan, kekecewaan yang tidak terbendungkan dan kemarahan terhadap manusia semuanya dihamburkan dan dilepaskan di hadapan Allah Ta’ala dalam tiap sujud penuh pengharapan, mengadu dengan penuh sendu, kerana kepada Allah-lah tempat sebaik-baik pengembalian. Sesungguhnya Allah benar yang Maha Mengetahui, yang memegang hati-hati kami dan yang menguasai segala-galanya.

Lalu kita ini sebagai umat akhir zaman tidak layak untuk memandang enteng perkara-perkara sebegini. Umat yang Allah jadikan kehidupannya penuh berpengetahuan, berilmu dan mampu mencipta pelbagai teknologi canggih sepatutnya lebih hampir untuk mengenal Allah dengan penerokaan alam kosmos dan astronomi sekaligus mempercayai perkara-perkara ghaib, tanggungjawab sebagai muslim sejati yang mukmin dan bertaqwa selain mengenang al-Aqsa yang dirampas Yahudi laknatullah.

Wajarnya 27 Rejab ini menjadi mainan kita difikiran, dan bukannya perkara-perkara lagha (yang melalaikan) yang menjadi tajuk utama kita dalam kehidupan. Wallahu Ta’ala a’lam, semoga Allah menerima segala amalan baik dari kita semua.


nur el-huda, 20 Julai 09 (27 Rejab 1430H)
D-G-4

0 comments: