Friday, April 28, 2006

Pandangan Paderi Tentang Muhammad

Photobucket - Video and Image Hosting


Pada masa ini islam ialah agama yang paling giat berkembang di Eropah dan di Amerika, malah di seluruh dunia. Di Amerika setiap tahun lebih 20 000 orang memeluk Islam. Di Eropah, Islam ialah agama kedua terbesar selepas Kristian. Islam ialah gama yang berupaya menarik minat dan seterusnya meyakinkan barang siapa yang mengkajinya secara rasional.
Berikut diturunkan beberapa kata tokoh bukan Islam mengenai Muhammad SAW dan risalah yang dibawanya :

Michael H. Hart
Michael H. Hart merupakan seorang ahli sejarah, pakar matematik dan pakar astronomi. Beliau menulis sebuah buku yang bertajuk The 100 : A Ranking of the Most Influential Person in History terbitan Carol Publishing Group pada tahun 1992. Di dalamnya dimuatkan kajian beliau berhubung 100 orang tokoh-tokoh sejarah yang paling banyak memberi kesan dan paling banyak mempengaruhi jalan hidup manusia.


Akhirnya beliau merumuskan bahawa tokoh sejarah yang paling berpengaruh ialah Nabi Muhammad SAW.
Daripada 100 tokoh yang dikajinya, 20 yang teratas ialah :
Prophet Muhammad
Isaac Newton
Jesus Christ (Nabi Isa as)
Budha
Confucius
St. Paul
Ts’ai Lun
Johann Gutenberg
Christopher Columbus
Albert Einstein
Karl Marx
Louis Pasteur
Galileo galilei
Aristotle
Lenin
Moses (Nabi Musa as)
Charles Darwin
Shih Huang Ti
Augustus Caeser
Mao Tse-Tung

Apakah yang menyebabkan beliau memilih Nabi Muhammad SAW sebagai tokoh yang paling berpengaruh di dalam sejarah? Beliau menulis, “ pemilihan Muhammad sebagai tokoh yang paling berpengaruh di dunia mungkin mengejutkan sesetengah pembaca dan dipersoalkan oleh sesetengah yang lain. Saya memilih Muhammad kerana beliau sahaja di dalam sejarah yang begitu Berjaya di dalam dua bidang iaitu, keagamaan dan keduniaan. Daripada asal-usul yang agak biasa, beliau mengasaskan dan mengembangkan salah satu agama yang terhebat di dunia dan menjadi seorang pemimpin politik yang unggul. Pada hari ini, selepas kewafatan beliau, pengaruhnya tetap hebat dan masih terus berkembang”. Di dalam teks asalnya, “ My choice of Muhammad to lead the list of the world’s most influential person may surprise some reader and may be queationed by other, but he was the only man in levels of humble origins, Muhammad founded ang promulgated one of the world’s great religions, and became an immensely effective political leader. Today, after his death, his influence is still powerful and pervasive.”

-huda, 26 April 2006, Kuis Library, 15.37pm-

0 comments: